Tiroglossal Duktus Kisti Hakkında

Tiroglossal Duktus Kisti

Tiroglossal Duktus Kisti Tedavisi

Boyun, vücudumuzun hayati önem taşıyan bölgelerinden biridir. Sürekli görünür pozisyonda olan boynumuz, hayatımıza sağlıklı bir şekilde devam edebilmemiz için gerekli olan yapılardan oluşmaktadır.

Bu yapılara zarar verebilecek sorunların en kısa sürede tespit edilip, tedavi edilmesi son derece önemlidir. Tiroglossol duktus kisti olarak adlandırılan yapı, boyun bölgesinde sorun yaratabilen durumlar arasında yer alır.

Doğumsal bir boyun kistidir ve bu kategoride yer alan kistler arasında en sık görülen yapıdır.

Tiroglossal Duktus Kisti Nasıl Oluşur?

Tiroglossal duktus olarak isimlendirilen yapı bebekler henüz anne karnındayken oluşan ve hemen görevine başlayan bir yapıdır.

Bu yapı, dilin kök kısmından başlar ve buradan tiroid bezinin oluştuğu boynun orta kısmına kadar devam eder. Ortaya çıkan bu kanal tiroid bezi oluşumunda önemli bir rol oynayan kök hücrelerin bölgeye göç etmesini sağlamaktadır.

Tiroid bezinin oluşumundan sorumlu olan tiroglossal duktus, tiroid bezlerinin oluşumunun ardından yok olmaktadır.

Kanalın dış kısmında yer alan ve kanalı kaplayan hücre kalıntıları da tiroid oluşumu ile yok olmalıdır. Ancak bu hücre kalıntıları yok olmayıp kanal boyunca ilerleyerek tiroglossal duktus kisti rahatsızlığını oluşturmaktadır.

Tiroglossal Duktus Kisti Kimlerde Görülür?

Kistin ortaya çıkması için tiroid bezlerinin oluşumunun tamamen tamamlanması gerekmektedir.

Sürecin tamamlanması ve yok olması gereken hücre kalıntılarının yaşamaya devam etmesi genellikle çocukluk ya da ergenlik dönemine tekabül etmektedir. Çocukluk ya da ergenlik döneminde olan kişiler boyunlarında farklı bir şeklin olduğunu fark ederek doktorlara başvururlar.

Böylece tiroglossal duktus kisti tanısı konması için önemli bir adım atılmış olur.

Yapılan araştırmalarda 20 yaş üstü kişilerde de bu kistin görülebildiği ortaya çıkmıştır. Buna ek olarak kadın ve erkeklerde görülme oranları birbirine çok yakın olduğundan bir genelleme yapmak son derece zordur.

Tiroglossal Duktus Kisti Belirtileri Nelerdir?

Kistin oluşumu vücutta bazı belirtiler ortaya çıkarmaktadır. Belirtilerin tamamı boyun kısmında kendisini göstermektedir.

Hastaların çoğunluğunda boynun orta hattında küçük bir şişlik ortaya çıkar. En yaygın belirti budur. Bölgenin iltihap kapması durumunda ise tiroglossal duktus kisti belirtilerinde farklılaşmalar meydana gelir.

Kitlenin olduğu bölgede ağrı, kızarıklık, kitlenin büyümesi ve akıntının başlaması gibi belirtiler de ortaya çıkabilir. Oldukça nadir olsa da bazı hastalarda yutkunmada zorlanma ve nefes darlığı problemleri görülebilir.

Tiroglossal Duktus Kisti Tanısı Nasıl Konur?

Hastalığın tanısı konurken hastanın öyküsü dinlenir ve sonrasında fiziksel muayeneler yapılır. Boyun bölgesinde ortaya çıkması beklenen belirtiler incelenir.

Eğer belirtiler bu kisti işaret ediyorsa ultrason ile bölge incelenerek kistin varlığı sorgulanır. Ultrasonografi ile birlikte kistin tüm yapısı ve özellikleri incelenebilecektir.

Eğer hastada tiroglossal duktus kisti varsa kistin ve tiroid bezlerinin durumu iyice araştırılmalıdır.

Tiroglossal Duktus Kisti Tedavisi Nasıl Yapılıyor?

Kistin ortaya çıkması durumunda uygulanabilecek tek tedavi yöntemi ameliyattır.

Kistlerin ilaç kullanımı ile yok olması mümkün değildir.

Kısaca sistrunk olarak isimlendirilen ameliyat ile birlikte kistin dil tabanına kadar gelen uzantısı alınmaktadır.

Ameliyat sırasında hyoid kemiğinin orta kısmı da çıkarılmaktadır. Sonrasında, çıkarılan parçalar patolojiye gönderilmekte ve üzerinde araştırmalar yapılmaktadır. Ardından hastanın ne seviyede zarar gördüğü saptanmaktadır. Başarı oranı son derece yüksek olan bir ameliyattır.

Hastalar kısa süre içerisinde normal hayatlarına dönüş yapabilirler.

İzmir Tiroglossal Duktus Kisti