Bruksizm Nedir?

bruksizm-tedavisi-izmir

Botox Uygulamaları

Bruksizm ya da diş sıkma; bireyin dişlerini sıktığı, gıcırdattığı veya birbirine bastırdığı bir durumdur. Diş gıcırdatması olan bireyler uyanıkken dişleri bilinçsizce sıkabilir veya uyku sırasında dişlerini sıkabilir veya gıcırdatabilir.

Uyku bruksizmi normalde uyku ile ilişkili bir hareket bozukluğu olarak kabul edilir. Yapılan araştırmalara göre uyku sırasında dişlerini sıkan veya gıcırdatan bireylerin, horlama ve nefes almada duraklamalar yani uyku apnesi gibi başka uyku bozukluklarına sahip olma olasılığının daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Bazı bruksizm vakaları hafif bazıları ise daha şiddetli olabilmektedir. Hafif bruksizm vakaları herhangi bir tedavi gerektirmeyebilir. Bununla birlikte, bazı bireylerde bruksizm, çene bozukluklarına, baş ağrılarına, hasarlı dişlere ve diğer sorunlara yol açacak kadar sık ve şiddetli olabilir.

Bireyin uyku bruksizmi (diş gıcırdatması) olduğunu fark etmesi çeşitli komplikasyonlar gelişene kadar kolay farkedilmeyeceği için bruksizmin (diş gıcırtdatmasının) belirti ve semptomlarını bilmek ve düzenli diş bakımını sürdürmek, bireyin ağız, çene ve diş sağlığı için önemlidir.

Tıp uzmanları bruksizme tam olarak neyin sebep olduğunu bilmemekle birlikte; genetik, fiziksel ve psikolojik faktörlerin bir kombinasyonundan kaynaklandığını düşünmektedirler.

Birçok vakada uyanık bruksizm (diş gıcırtısı), anksiyete, stres, öfke, hayal kırıklığı veya gerginlik gibi duygulardan kaynaklı olabilmektedir. Bunun yanı sıra bireyin derin konsantrasyona girdiği bir süreçte bir başa çıkma stratejisi veya bir alışkanlık olarak gelişmiş olabilir.

• BRUKSİZM (DİŞ SIKMA) NASIL TEDAVİ EDİLİR?

Şiddetli diş sıkma vakalarında uygulanan tedavi süreci daha fazla diş hasarını önlemek, ağız ve çene ağrısını veya problemlerini gidermek için belirli diş yaklaşımlarını, tedavi ve ilaçları içerir. Bireyler kendileri için veya diş sıkmasından etkilenen çocuğu için diş hekimine veya doktoruna danışabilir.

Bruksizmi (diş sıkması) daha büyük bir uyku sorunu yaratan bireyler için doktor bir uyku tıbbı uzmanı önerebilir. Uyku tıbbı uzmanı bireyin diş gıcırdatma olaylarını değerlendirecek ve bireyde uyku apnesi veya diğer uyku bozukluklarının olup olmadığını belirleyecek bir uyku çalışması yapılmasını isteyebilir.

Diş sıkması, anksiyete veya benzeri diğer psikolojik sorunlar ile ilgili görünüyorsa, doktor bireyi lisanslı bir terapiste veya danışmana yönlendirilebilir. Stres veya anksiyete yönetimi bruksizmi (diş sıkmasını) hafifletmede bireye yardımcı olabilmektedir. Dişleri stres nedeniyle sıkan bireyler meditasyon gibi gevşemeyi teşvik eden yöntemleri öğrenerek sorunu önleyebilir.

Bruksizm Tedavisi